Od nedele 9. mája si môžu milovníci opery pozrieť na youtube kanáli Štátneho divadla Košice záznam inscenácie jedného z vrcholných diel bel canta.
Pôvodný zámer zmaril koronavírus
Premiéra opery Roberto Devereux mala byť pôvodne v novembri 2020 rozlúčkou svetoznámej slovenskej opernej divy Edity Gruberovej s jej výnimočnou kariérou. Práve ona sa výraznou mierou pričinila o renesanciu Donizettiho opier. Pandémia koronavírusu zmarila pôvodný zámer, nie však odhodlanie uviesť toto výnimočné dielo na doskách opery Štátneho divadla v Košiciach.Roberto Devereux je treťou operou skladateľa, inšpirovanou tudorovským obdobím anglických dejín a fenoménom anglickej kráľovskej rodiny. Vykresľuje dramatický príbeh lásky kráľovnej Alžbety I. k Robertovi Devereuxovi a sokyne Sáry, vojvodkyne z Nottinghamu.
„Jedna z najslávnejších predstaviteliek Donizettiho sopránových postáv pani Gruberová vníma toto dielo ako drámu milujúcej ženy poznačenej zradou. Čo je horšie, ako podvedená žena. A keď má podvedená žena moc a vie rozhodovať o živote a smrti, tak je to naozaj dráma. Túžba po pomste a boj s vlastným svedomím, ktoré ju napokon doženú k smrti – to sú atribúty strhujúcej drámy, ktorú sme sa pokúsili zinscenovať,“ hovorí riaditeľ opery Roland Khern Tóth.
Operu preslávila Edita Gruberová
Hoci ide o historický námet, doba, ktorú žijeme, prináša isté paralely. „Dej opery zachytáva koniec vlády Alžbety, zlatého alžbetínskeho veku, ktorý prináša ľuďom pocity konca epochy, pocity apokalypsy. Myslím si, že podobné pocity prežíva ľudstvo aj dnes. Akoby sa niečo končilo a nevieme, čo bude nasledovať,“ hovorí na margo diela režisér a zároveň riaditeľ Činohry ŠDKE Anton Korenči.Autorom hudobného naštudovanie Donizettiho opery s košickým ansámblom je Peter Valentovič, ktorý práve v súvislosti s týmto dielom často spolupracoval s Editou Gruberovou.
„Túto operu preslávila Edita Gruberová, ktorá ju spievala po celom svete. Práve kvôli náročnosti všetkých sólistických partov, nielen sopránového, ale aj mezzosopránového a barytónového, sa nehráva často. Orchester má skôr sprievodnú funkciu. Je to opera, ktorá je mimoriadne náročná najmä pre spevákov. A čo sa týka orchestra, Donizetti úžasne využíva farebné kombinácie hudobných nástrojov. Verím, že výsledkom bude nové krásne dielo,“ hovorí Peter Valentovič.
Článok pokračuje na nasledujúcej strane: