Cirque du Soleil v dňoch 19. – 22. októbra 2023 prenesie bratislavskú TIPOS Arénu – Zimný štadión Ondreja Nepelu do farebného bzučiaceho života energických chrobákov, ktorých z každodenného zabehnutého kolobehu života vytrhne cudzinec, ktorý sa v hmyzej komunite objaví s mystickým Vajcom...
Výprava OVO pozostáva z vyše 100 členného tímu z 25 rôznych krajín sveta vrátane 52 artistov, ktorí na scénu prinášajú akrobatické výkony na najvyššej úrovni. Zážitok zo šou si však diváci odnesú aj vďaka ohromujúcim kulisám, skvelým hereckým i hudobným výkonom.
Kostýmová dizajnérka Liz Vandal
Ale aj vďaka zohratej skupine profesionálov, ktorá pracuje za oponou a pozostáva z tvorcov predstavenia, produkcie, choreografov, hudobných tvorcov, režisérov, scenáristov, technického zabezpečenia a v neposlednom rade kostymérov. Práve tí majú na svedomí perfektnú premenu účinkujúcich na desiatky rôznych druhov roztomilého hmyzu.Svetu látok, flitrov a mnohým ďalším materiálom v OVO kraľuje kostýmová dizajnérka Liz Vandal, ktorá sa na profesionálnu dráhu vydala v roku 1988, vytvorila a inovovala kostýmy v oblasti módy, divadla, opery, hudby, ale aj filmu.
Na konte má, okrem mnohých ďalších, aj spoluprácu s The Backstreet Boys. Boyband si ju najal na navrhnutie kostýmov pre svoje turné Black ‚n‘ Blue. Jej práca sa objavila i v niekoľkých filmoch. Šou OVO je prvou spoluprácou talentovanej módnej návrhárky so svetoznámym Cirque du Soleil.
Organické origami
Liz má k svetu hmyzu blízko už od útleho veku. „Vždy som preň mala vášeň. Keď som bola malá, na našom dvore som pri ovocných stromoch dvíhala kamene, aby som mohla pozorovať hmyz, ktorý sa usadil pod nimi. Hladkala som húsenice a púšťala motýle do domu. Takže, keď som sa dozvedela, že OVO sa inšpirovalo svetom chrobákov, hneď som vedela, že som v perfektnej pozícii vzdať hold tomuto majestátnemu svetu svojimi kostýmami,“ približuje talentovaná kostymérka.https://www.youtube.com/watch?v=-iL_RpynSAI
Lizinou prvou výzvou bolo predstaviť si spôsob, ako kostýmami priblížiť hmyz bez kopírovania ich skutočnej anatómie. „Riešením bolo vytvorenie dizajnov a podrobných nákresov, ktoré interpretovali morfológiu pavúka, švába či motýľa,“ vysvetľuje kostymérka.
Cieľom vizuálneho prevedenia postavy však bola skôr evokácia než napodobňovanie. „Napríklad, krídla vážky evokujeme nohavicami vyrobenými zo sieťovanej čipky a sosák komára sme naznačili červeným mohawkom,“ dodáva.
Liz čerpala z vlastných bohatých skúseností a know-how kostýmového oddelenia Cirque. „Spolu sme vyvinuli vlastné techniky plisovania látok, ktorými dosahujeme vizuál trojrozmerného svalu, mohutnosť tela či ulít. Výsledkom je akési organické origami,“ objasňuje kostymérka výrobu detailov unikátnych kostýmov.
Článok pokračuje na nasledujúcej strane: