"V prvom rade som sa zameral na kvalitu celkového spracovania, spôsob výstavby príbehu a prekvapivý scenár, výrazné herecké výkony a originálny režijný rukopis. Filmy režisérov, ktoré oceňujeme v našej hlavnej súťaži, tieto primárne kritéria museli splniť," hovorí zostavovateľ sekcie a umelecký riaditeľ Art Film Festu Martin Palúch a dodáva: "Na výber samozrejme vplývali aj témy filmov, naliehavosť s akou ich režiséri odkrývajú sebe vlastným špecifickým spôsobom. Ale rozhodovali aj krajiny pôvodu tak, aby bola finálna selekcia filmov príťažlivá aj podľa geografického zastúpenia. Máme tam tituly zo zámoria – USA i Austrálie, ale aj z Írska, Francúzska, Chorvátska či Kataru. Vo väčšine prípadov ide o mnohonárodné koprodukcie."
Filmy v súťaži hraných filmov na Art Film Feste 2023
BEZPEČNÉ MIESTO (Sigurno mjesto / Safe Place – Chorvátsko), réžia: Juraj Lerotić
BEŽEC (Runner – USA, Francúzsko, Nemecko), réžia: Marian Mathias
BLAZE (Austrália), réžia: Del Kathryn Barton
DALVA (Love According To Dalva – Belgicko, Francúzsko), réžia: Emmanuelle Nicot
DOMINGO A HMLA (Domingo y la niebla / Domingo and The Mist – Kostarika, Katar), réžia: Ariel Escalante Meza
MÁM ELEKTRICKÉ SNY (Tengo sueños eléctricos / I Have Electric Dreams – Belgicko, Francúzsko, Kostarika), réžia: Valentina Maurel
STREDOMORSKÁ HORÚČKA (Mediterranean Fever – Palestína, Nemecko, Francúzsko, Cyprus, Katar), réžia: Maha Haj
TICHÉ DIEVČATKO (An Cailín Ciúin / The Quiet Girl - Írsko), réžia: Colm Bairéad
UMELOHMOTNÉ NEBO (Műanyag égbolt / White Plastic Sky – Maďarsko, Slovensko), réžia: Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó
Martin Palúch na margo možných trendov, ktoré sa prejavili aj v jeho výbere poznamenal: "Trend, ktorý ma zaujal a je na prvý pohľad zrejmý, je množstvo kvalitných debutov žien režisérok. Tematické zameranie sa venuje častokrát ženským témam, tie stvárňujú herečky v dievčenskom veku. Keďže ide naozaj o pálčivé témy, súvisiace s dospievaním, ale aj so sexuálnym násilím či intimitou, bol som prekvapený vyspelými a presvedčivými hereckými výkonmi mladých protagonistiek. Samozrejme, vnímam to zo svojho uhla pohľadu a netrúfam si tvrdiť, že ide o globálny trend, ale prejavilo sa to aj na našom výslednom výbere, kde je päť filmov nakrútených ženskými autorkami, jeden mužsko-ženskou režisérskou dvojicou a len tri vytvorili muži režiséri."
O výsledkoch a štyroch štatutárnych cenách s názvom Modrý anjel (najlepší film, najlepšia réžia, najlepší mužský a ženský herecký výkon) bude rozhodovať päťčlenná medzinárodná porota v zložení:
Ágnes Kocsis
Maďarská režisérka, ktorej tri krátke filmy boli uvedené na mnohých festivaloch; film Vírus (A vírus) sa podelil o tretiu cenu na MFF v Cannes v sekcii Cinéfondation. Jej prvý celovečerný film Svieži vzduch (Friss levegő) sa premietal na tom istom ročníku MFF v Cannes v rámci Týždňa kritiky a v roku 2006 bol nominovaný na cenu Európsky objav roka v rámci cien Európskej filmovej akadémie. Jej druhý celovečerný film Adrienn Pál (Pál Adrienn) získal na 63. ročníku MFF v Cannes cenu FIPRESCI v sekcii Un certain regard. V roku 2011 získala za svoju filmovú tvorbu národnú cenu Bélu Balázsa.Článok pokračuje na nasledujúcej strane: